Technieken om beter onthouden te worden

» Geplaatst door op mrt 12, 2014 | Reacties uitgeschakeld voor Technieken om beter onthouden te worden

Als je veel informatie wil overbrengen is een presentatie een van de slechtste media die je daarvoor kunt gebruiken. Mensen zijn nu eenmaal niet in staat om alles ze vertelt wordt meteen in hun geheugen op te slaan. Als jouw publiek na een week de drie belangrijkste boodschappen uit je presentatie kan herhalen dan heb je een bijzonder memorabele speech gehouden. Of… je hebt je publiek geholpen om jouw boodschap makkelijker te onthouden. Hieronder vindt je vijf technieken om je boodschap bij het publiek in het geheugen te griffen:

5. Breng het tot leven

Abstracte claims, zoals “kostenbesparing”, ” efficiënter” of “productiviteitsverbetering” zijn moeilijk te onthouden omdat het publiek dat in bijna elke presentatie hoort. Gebruik in plaats daarvan concrete voorbeelden uit het dagelijkse leven van jouw publiek, zoals “..scheelt bedrijf X 1.000 euro per maand per medewerker“, “..heeft de productiekosten van Y gehalveerd” of “..heeft het faillissement van Z voorkomen.

4. Gebruik metaforen

Je publiek moet jouw complexe, abstracte boodschap niet alleen begrijpen, maar ook kunnen overbrengen op anderen. Door ze te laten zien hoe ze jouw boodschap kunnen doorvertellen help je het publiek om het beter onthouden. “Er staat bijna 40 hectare aan winkels leeg in de binnenstad. Dat is vergelijkbaar met 80 voetbalvelden.”

3. Personaliseer uw boodschap

Om het publiek te overtuigen zul je ze van “geen mening” naar “vastberaden” moeten brengen. Dat lukt alleen als je presentatie aansluit op de dagelijkse praktijk van jouw publiek en zij de impact van je boodschap in hun eigen leven zien. “Grafeen batterijen laden honderd tot duizend keer sneller op. Stelt u zich voor dat u uw telefoon in 2 kan seconden opladen, of dat een elektrische auto in kortere tijd oplaadt dan dat u nu nodig heeft om uw auto vol benzine te tanken.

2. Laat ze zelf nadenken

Je publiek raakt snel verveeld als je ze ideeën en inzichten voorschotelt die ze al begrijpen. Als je ze echter vraagt om (in het hoofd) berekeningen te maken of conclusies te trekken, zet je het brein van jouw publiek aan het werk. Een eigen berekening blijft veel langer hangen. “Stelt u zich voor dat u 20% van uw reistijd bespaart. Hoe lang doet u er nu over om naar uw werk te komen? Wat is een vijfde deel daarvan? Vermenigvuldig dat met 200 en u weet hoeveel tijd u per jaar kunt besparen.

1. Maak er een puzzeltocht van

Al eeuwen lang vertellen wij elkaar verhalen om belangrijke boodschappen over te dragen. Breng je presentatie ook als een verhaal. Vertel over de held die zich door allerlei tegenslagen moet slaan om zijn doel te behalen. Vertel bij elke tegenslag niet meteen hoe de held het oplost, maar maak het mysterieus. Laat het publiek in spanning en laat ze zelf nadenken hoe de held het gaat oplossen. Werk met jouw verhaal naar een apotheose waaruit jouw boodschap ontstaat. (Overigens, die held is uw publiek, niet u)

Het is zonde van uw tijd om een presentatie te geven die binnen een week weer vergeten is. En voor jouw publiek om een presentatie bij te wonen die ze zich na een week niet meer kunnen herinneren. Zorg dat je het je publiek makkelijk maakt om jouw boodschap te onthouden en na te vertellen.