Blog

Gebrek aan focus laat je presentatie mislukken!

Geplaatst door op mei 13, 2014 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Gebrek aan focus laat je presentatie mislukken!

De grootste oorzaak van een mislukte presentatie is een teveel aan informatie. Sprekers hebben de neiging om alles wat ze over een onderwerp weten over het publiek uit te storten, en ze gaan er van uit dat het publiek zelf wel kiest wat ze daarvan wel of niet relevant vinden. Alleen, als negen van de tien dingen die je jouw publiek voorschotelt niet interessant voor ze is, dan ben je allang de aandacht kwijt op het moment dat je wel iets relevants voor ze te vertellen hebt. Een spreker zonder duidelijk doel suggereert een gebrek aan focus. Je raakt daardoor snel afgeleid: een beamer die het niet doet, een slecht werkende microfoon of de boodschap dat je eigenlijk veel minder tijd hebt dan afgesproken was, brengen je dan al uit balans, met als gevolg: dat je gehaast door je presentatie heenloopt, zonder onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. dat je minder (of niet meer) probeert om de verbinding met je publiek te maken. dat je je publiek overspoelt met cijfers, statistieken en bewijzen en daarmee je boodschap degradeert. Als de mensen in je publiek dit ervaren, dan voelen zij zich gekleineerd, verveeld en niet betrokken. Hou daarom dit in je achterhoofd bij het voorbereiden van je presentatie: Een sterke, duidelijke boodschap in de kern van je presentatie is de sleutel tot succes. Die boodschap is je vangnet. Als je presentatie om wat voor een reden dan ook uit balans raakt, bedenk dan wat je ene boodschap was en je kunt je presentatie duidelijk, helder en krachtig...

lees verder

Last van Spreekangst? 3 tips die het makkelijker maken!

Geplaatst door op mei 2, 2014 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Last van Spreekangst? 3 tips die het makkelijker maken!

Voor Vrouw&Passie heb ik een artikel geschreven over omgaan met spreekangst. Wanneer we voor een groep staan en alle ogen op ons gericht zijn, kan dat best spannend of confronterend zijn. Heel veel mensen herkennen dat, en hebben stress doordat ze in min of meerdere mate last hebben van spreekangst. Herken je dat? Een beetje stress is niet erg, het helpt je juist om alert te blijven en een betere presentatie neer te zetten. Maar als het teveel wordt, dan verstoort het je presentatie juist. Je komt minder goed uit je woorden en je boodschap komt niet goed over. Ik geef 3 tips die het makkelijker maken om je verhaal te vertellen: 1. Haal diep adem. 2. Oefen je speech een aantal keren hardop. 3. Train jezelf om aan stiltes te wennen. Dit is een korte samenvatting van het artikel, lees het hele artikel en de uitleg bij de tips...

lees verder

De 5 grootste presentatie ergernissen

Geplaatst door op apr 1, 2014 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor De 5 grootste presentatie ergernissen

Presenteren is een van de belangrijkste vormen van (zakelijke) communicatie. Helaas laat de kwaliteit nogal eens te wensen over. Veel presentaties zijn niet om aan te horen, en slaan de plank volledig mis. Sprekers blijken te vaak het publiek te irriteren, in plaats van te inspireren. Uit een onderzoek onder 2.000 twitteraars, naar datgene waar ze zich het meest aan ergeren bij (slechte) presentaties, is deze top-5 gekomen: 5. Slecht werkende techniek (5,5%) De beamer werkt niet, kleuren op de slides die vloeken of te weinig contrasteren waardoor de slide onleesbaar is. Veel technische problemen zijn te voorkomen door een halfuur voorafgaand aan de presentatie in de zaal de techniek te testen en je slides te projecteren. Als je ziet dat ze onleesbaar zijn, kun je ze nog aanpassen. 4. Stopwoorden (11%) Uuh….Okay… en nu…toch… Je kent ze wel: stopwoorden. Ze komen vaak voor bij mensen die regelmatig voor een groep spreken en slijten er langzaam in. Tot grote ergernis van je publiek! Voorkom stopwoorden als je presenteert en besteedt hier regelmatig aandacht aan. 3. Gebrek aan interactie (16%) Interactie is cruciaal in een presentatie. Mensen leren beter als ze ergens zelf achter komen, dan wanneer het ze gezegd wordt. Je publiek weet dat, want het is niet voor niets dat gebrek aan interactie een van de grootste ergernissen is. Je publiek komt om wat van jou te leren, en verwacht van jou dat je ze daarmee helpt. Bedenk vooraf welke vragen je aan je publiek wilt stellen en hoe je het antwoord wilt verwerken. Betrek je publiek bij je boodschap. 2. Een slechte inhoud (30,5%) Een onsamenhangend verhaal, langdradig, niet deskundig, ongeloofwaardig en gebrek aan passie bij de spreker. Alle benamingen van een slecht verhaal zijn in de enquête naar voren gekomen. Je moet wel wat te vertellen hebben voordat je op het podium klimt! Jouw publiek verwacht dat van je, hoewel het dat niet altijd uitspreekt. De grootste oorzaak van een slecht verhaal is het feit dat sprekers te veel willen vertellen. Committeer je aan je boodschap en bepaal vooraf hoe je je publiek daarvan kunt overtuigen. Verras je publiek met aansprekende anekdotes. 1. Voorlezen van slides (36%) Verbazingwekkend dat dit nog zoveel voorkomt! Als je je presentatie van slides voorleest, wat is dan de toegevoegde waarde van de bijeenkomst? Je had net zo goed de presentatie in een email naar je publiek kunnen sturen. Dat scheelt een hoop tijd. Je publiek leest namelijk sneller dan dat jij kunt spreken. Mensen kunnen maar via één kanaal verbale (tekst) informatie tot zich nemen. Wil je dat ze kiezen tussen jouw stem of jouw slides, of ga je je slides gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn? Zorg ervoor dat uw presentatie in je hoofd zit en maak je slides ter ondersteuning. Besteed meer tijd aan oefenen. Gebruik je slides niet om jou door de presentatie te helpen, maar om jouw publiek er door heen te...

lees verder

Vijf eigenschappen van opvallende mensen

Geplaatst door op mrt 21, 2014 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Vijf eigenschappen van opvallende mensen

Eén van de belangrijkste voorwaarden voor succes is het vermogen om op te kunnen vallen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in bijna elk bedrijf hele afdelingen bezig zijn met dit fenomeen: Marketing, Public Relations en Branding om er maar een paar te noemen. Voor diegenen onder jullie die voor zichzelf werken: zet het woord personal ervoor, en je ziet dat het ook voor jou van toepassing is. En dat geldt natuurlijk ook voor sprekers… Intrinsiek Er zijn boekenkasten volgeschreven met tips & trucs om beter op te vallen, maar als je door middel van een trucje beter wil opvallen, mis je het punt. Mensen die intrinsiek opvallender zijn hebben geen trucjes nodig, ze zijn het namelijk al. Zij hebben geen flitsende visitekaartjes, “personal elevator pitch” of provocerende kleding nodig. Wat ze wel hebben is een bepaalde (levens-)houding. Hieronder staan vijf kenmerken daarvan: Niet aan de zijlijn staan, maar zelf meespelen Ze zeggen wel eens dat Nederland 16 miljoen bondscoaches heeft en dat klopt. Het is voor iedereen mogelijk om een mening te hebben en die te verkondigen. En dat is de reden waarom  ze zo snel weer vergeten zijn. Wat je zegt is niet zo interessant, wat je doet daarentegen wel. Besteedt daarom je tijd zoveel mogelijk aan dingen doen, niet aan dingen bekijken. Sta ergens voor Mensen met een uitgesproken standpunt laten zien dat het ze wat kan schelen. Ze zijn bereid ervoor te vechten of er een offer voor te brengen, en dat stralen ze uit. Of je het charisma, passie of vechtlust noemt, het is aanstekelijk en het maakt jou bemerkenswaardig. Doe dingen die niet gebruikelijk zijn We roepen allemaal dat ieder mens uniek is, maar als je daar van een afstand naar kijkt krijg je toch een ander beeld: Iedereen heeft een familie, iedereen werkt, heeft een huis, kleding, een auto, we zijn voornamelijk allemaal hetzelfde in plaats van allemaal anders. Doe eens iets wat een ander niet zo snel zou doen: Beklim een berg, doe een wedstrijd wie het verste kan fietsen in 4 uur tijd, klop aan bij een kraakpand en vraag of je een dagje mee mag doen in hun leven. Je zult verstelt staan van wat je van anderen (en uzelf!) leert. Wat je ook kiest, maak je niet druk over de vraag of het nu wel of niet doelloos is. Het gaat dit keer om de ervaring en niet om het resultaat… Laat het aan anderen over om te vertellen hoe goed jij bent Van mensen die opscheppen over hun prestaties wordt niet onthouden wat ze gepresteerd hebben, maar alleen dat ze aan het opscheppen waren. Het duurt misschien wat langer, maar mensen komen er vanzelf achter als je een goede prestatie hebt geleverd. Hoe minder je er zelf over vertelt, hoe meer mensen het zullen onthouden. (en doorvertellen..) Durf te falen Hedendaagse professionals doen er alles aan om fouten te vermijden en tegelijkertijd de kans op succes zo groot mogelijk te houden. Op deze manier kun je succes-op-succes stapelen en jouw cv zo strak mogelijk maken. De keerzijde van deze houding is de weerslag op je privé leven: Je kunt een beetje zingen, maar je zal nooit in de band van jouw vriend(in) meespelen, want je zingt niet zo goed als Bob Dylan. Je vindt het heerlijk...

lees verder

Technieken om beter onthouden te worden

Geplaatst door op mrt 12, 2014 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Technieken om beter onthouden te worden

Als je veel informatie wil overbrengen is een presentatie een van de slechtste media die je daarvoor kunt gebruiken. Mensen zijn nu eenmaal niet in staat om alles ze vertelt wordt meteen in hun geheugen op te slaan. Als jouw publiek na een week de drie belangrijkste boodschappen uit je presentatie kan herhalen dan heb je een bijzonder memorabele speech gehouden. Of… je hebt je publiek geholpen om jouw boodschap makkelijker te onthouden. Hieronder vindt je vijf technieken om je boodschap bij het publiek in het geheugen te griffen: 5. Breng het tot leven Abstracte claims, zoals “kostenbesparing”, ” efficiënter” of “productiviteitsverbetering” zijn moeilijk te onthouden omdat het publiek dat in bijna elke presentatie hoort. Gebruik in plaats daarvan concrete voorbeelden uit het dagelijkse leven van jouw publiek, zoals “..scheelt bedrijf X 1.000 euro per maand per medewerker“, “..heeft de productiekosten van Y gehalveerd” of “..heeft het faillissement van Z voorkomen.” 4. Gebruik metaforen Je publiek moet jouw complexe, abstracte boodschap niet alleen begrijpen, maar ook kunnen overbrengen op anderen. Door ze te laten zien hoe ze jouw boodschap kunnen doorvertellen help je het publiek om het beter onthouden. “Er staat bijna 40 hectare aan winkels leeg in de binnenstad. Dat is vergelijkbaar met 80 voetbalvelden.” 3. Personaliseer uw boodschap Om het publiek te overtuigen zul je ze van “geen mening” naar “vastberaden” moeten brengen. Dat lukt alleen als je presentatie aansluit op de dagelijkse praktijk van jouw publiek en zij de impact van je boodschap in hun eigen leven zien. “Grafeen batterijen laden honderd tot duizend keer sneller op. Stelt u zich voor dat u uw telefoon in 2 kan seconden opladen, of dat een elektrische auto in kortere tijd oplaadt dan dat u nu nodig heeft om uw auto vol benzine te tanken.” 2. Laat ze zelf nadenken Je publiek raakt snel verveeld als je ze ideeën en inzichten voorschotelt die ze al begrijpen. Als je ze echter vraagt om (in het hoofd) berekeningen te maken of conclusies te trekken, zet je het brein van jouw publiek aan het werk. Een eigen berekening blijft veel langer hangen. “Stelt u zich voor dat u 20% van uw reistijd bespaart. Hoe lang doet u er nu over om naar uw werk te komen? Wat is een vijfde deel daarvan? Vermenigvuldig dat met 200 en u weet hoeveel tijd u per jaar kunt besparen.” 1. Maak er een puzzeltocht van Al eeuwen lang vertellen wij elkaar verhalen om belangrijke boodschappen over te dragen. Breng je presentatie ook als een verhaal. Vertel over de held die zich door allerlei tegenslagen moet slaan om zijn doel te behalen. Vertel bij elke tegenslag niet meteen hoe de held het oplost, maar maak het mysterieus. Laat het publiek in spanning en laat ze zelf nadenken hoe de held het gaat oplossen. Werk met jouw verhaal naar een apotheose waaruit jouw boodschap ontstaat. (Overigens, die held is uw publiek, niet u) Het is zonde van uw tijd om een presentatie te geven die binnen een week weer vergeten is. En voor jouw publiek om een presentatie bij te wonen die ze zich na een week niet meer kunnen herinneren. Zorg dat je het je publiek makkelijk maakt om jouw boodschap te onthouden en na te...

lees verder

Bereid je goed voor op een presentatie

Geplaatst door op feb 27, 2014 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Bereid je goed voor op een presentatie

Veel sprekers denken dat voorbereiding de presentatie perfect maakt. Dat is een fabeltje. Voorbereiding maakt een presentatie meestal alleen maar routineus. Hoe vaker je iets doet, hoe comfortabeler je je daarbij gaat voelen, of  je het nu wel of niet goed uitvoert. Jouw presentatie goed voorbereiden is geen kwestie van veel voorbereiden maar van goed voorbereiden. De inhoud van je presentatie goed kennen is geen garantie voor succes. Jouw boodschap kunnen overbrengen en een connectie kunnen maken met het publiek is datgene wat écht telt, en een goede voorbereiding draagt daar zeker aan bij. Hoog tijd om eens stil te staan bij waar een goede voorbereiding uit bestaat. Hieronder vindt je de vijf belangrijkste elementen daarvan. Neem uzelf op video op Of gebruik de webcam van je laptop als je niet over een videocamera beschikt. Je kunt onmiddellijk na je presentatie jezelf terugzien. De enige vraag die je moet stellen als je jezelf terugziet is “Zou ik deze hele presentatie willen blijven kijken?“. Als je daarop ‘nee’ antwoord, wat zou je er dan aan veranderen om het wel voor elkaar te krijgen? Oefen hardop Veel sprekers “denken” zich door de presentatie heen als ze zich voorbereiden. Denken is echter iets anders dan daadwerkelijk doen. Het lezen van je presentatie levert ook weinig op. Je kent de inhoud daarna misschien beter, maar je weet niet wanneer je pauzes wil laten vallen, hoe je intonatie moet zijn en hoe lang je over de tekst doet. Mensen lezen sneller dan dat ze spreken en het feit dat veel sprekers de tijd overschrijden is het gevolg van dat deze sprekers als voorbereiding alleen de tekst hebben gelezen. Neem de tijd op Tijdsoverschrijding is een van de belangrijkste ergernissen van het publiek bij presentaties. Na je presentatie willen ze de beloofde pauze, om naar het toilet te gaan, een sigaret te roken of een kop koffie te pakken. Gun het publiek die tijd. Als je een presentatietijd krijgt van 30 minuten, zorg er dan voor dat jouw presentatie tussen de 18 en 25 minuten duurt. Ben je de laatste spreker van de dag, ga er dan vanuit dat je nog maar de helft van jouw spreektijd kan gebruiken. Het publiek zal je dankbaar zijn dat jij de tijdsoverschrijding van jouw voorgangers goedmaakt. Oefen gevarieerd Een presentatie is een “gesprek” met je publiek en de exacte woorden die je kiest zijn afhankelijk van de situatie ter plekke. Als je de exacte woorden uitschrijft en oefent kom je tijdens de uitvoering star over. Zorg ervoor dat je spontaan blijft door verschillende varianten te oefenen. Stel jezelf een spontane presentatie als doel. Geef extra aandacht aan de opening en afsluiting Je publiek onthoudt het beste wat ze als eerste van je zien en wat ze als laatste van je zien. In de toneelwereld zeggen ze wel eens “Als je opening en afsluiting goed is, dan vergeeft je publiek je een slecht middenstuk“. Laat zien wie je bent in jouw opening zodat het publiek je een beetje leert kennen en weet waar je heen wil met je presentatie. Beschouw je afsluiting als de laatste kans om nog éénmaal je boodschap over te brengen. Prent het belangrijkste van je presentatie voorgoed in het geheugen van het publiek en bedank ze voor de aandacht. Trap vooral niet in de valkuil “Zijn er...

lees verder

Slechte, maar veelgebruikte presentatieregels

Geplaatst door op feb 19, 2014 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Slechte, maar veelgebruikte presentatieregels

Als trainer of coach werk ik regelmatig met sprekers die vaak al eerder een presentatietraining of cursus hebben gevolgd. En hoewel het meestal prettig is om met deze door-de-wol-geverfde sprekers aan de slag te zijn, zijn er ook vaak een aantal hardnekkige “presentatieregels” ingeslopen. En dat zou geen probleem zijn, ware het niet dat ik me in de meeste van deze regels totaal niet kan vinden. In de weg Presentatieregels zijn misschien handig om je op weg te helpen, maar binnen de kortste keren staan ze een inspirerende betoog meer in de weg dan dat ze er een bijdrage aan leveren. Hieronder de top-vier van regels die in de praktijk je presentatie alleen maar om zeep helpen: Blijf op het podium, achter het katheder Vooral als je voor grote zalen spreekt, en je optreden ook op schermen elders in de zaal te volgen is, zul je dit verzoek regelmatig hebben gekregen. De cameraman heeft je gevraagd op één plek te blijven staan, want anders krijgt hij je niet goed in beeld. Trap niet in die smoes! Een goede cameraman kan jou volgen als je op het podium loopt, en zelfs als je het publiek in loopt. Misschien heb je een andere reden om achter het katheder te blijven: ujebent zenuwachtig, je moet op de knop kunnen drukken voor de volgende slide of er zit een vaste microfoon op het katheder. In dat geval geldt voor jou: Wees dapper, koop een afstandsbediending en vraag om een handmicrofoon. Eindig met een vragenronde Dit is een slechte gewoonte geworden in presentatieland. Als je eindigt met een vragenronde is het laatste wat je publiek van je hoort het antwoord op de laatste vraag die is gesteld. Soms kan dat goed uitpakken, maar voor hetzelfde geld juist totaal niet. Voorkom dat je door een vraag laat bepalen waar je mee eindigt, reserveer een paar minuten na de vragenronde voor de afsluiting van jouw betoog. Of, wanneer je je daarbij comfortabel voelt, laat het publiek tijdens je presentatie vragen stellen. Maar zorg ervoor dat jij het laatste woord hebt. Deel een hand-out uit na je presentatie Als het publiek niet kan onthouden wat je hebt gezegd dan heb je óf te veel verteld, óf je boodschap is niet aangekomen. Een hand-out lost dit niet op. Om het het eerste probleem te beginnen: Mensen zijn niet in staat om meer dan pakweg 3 dingen te onthouden van een speech. Als je wil dat je publiek meer onthoudt, probeer dan met je presentatie de mensen zo enthousiast te maken dat ze meer over het onderwerp te weten willen komen. En geef (of verkoop!) vervolgens aan je publiek jouw boek, dvd-serie of cursus. Als je één boodschap met je presentatie wil overbrengen is een hand-out niet nodig. Help het publiek in plaats daarvan om tijdens de presentatie je boodschap te onthouden. Vertel wat je gaat vertellen, vertel het,  en vertel wat je verteld hebt Dit is nog steeds een wijdverbreid misverstand, en zelfs gerenommeerde presentatiecoaches maken zich schuldig aan deze “regel”. Deze regel vindt zijn oorsprong in de tweede wereldoorlog, toen het (Amerikaanse) leger een manier zocht om alle soldaten dezelfde orders te geven en er zeker van te zijn dat ze de orders ook zo onthouden. De soldaten die de oorlog overleefden werden zakenmensen en begonnen deze...

lees verder